RS568_OSL_Simonsen_14537_W-Article_1140x600.jpg

Renée Toft Simonsen (56) snakker om morgenrutiner, isbading og nyttårsforsetter

I et eksklusivt intervju forteller Renée Toft Simonsen, tidligere toppmodell og nåværende dansk ambassadør for Oslo Skin Lab, om sine morgenrutiner, isbad och nyttårsforsetter.

Tidligere toppmodell og nåværende forfatter, regissør og psykolog Renée Toft Simonsen (56) ble en av Oslo Skin Labs danske ambassadører etter 8 måneders bruk av The Solution. Renée bryr seg ikke så mye om hvor gammel hun er – hun vil bare se og føle seg best mulig i uansett alder. Vi satte oss ned med Renée for å diskutere starten på det nye året og en hobby som hjelper henne å føle seg bra – nemlig isbading.

RS569_OSL_Simonsen_14757_W-Article_1140x600.jpg

Hvordan ser din morgenrutine ut?

Jeg har ikke mange morgenrutiner, for å være helt ærlig. Jeg starter alltid dagen veldig rolig med en kopp kaffe og avisen. Noen ganger tar jeg en morgentur eller jeg har svømmedate med en venn. Jeg spiser aldri frokost fordi jeg vanligvis ikke blir sulten før litt senere på dagen.

Hva er det beste med morgenen?

Det er roen i kroppen når jeg akkurat har stått opp og en ny dag skal begynne. Også det at det ligger en ro over byen. Jeg står vanligvis opp rundt 7:30 eller 8. Om vinteren, når det fortsatt er mørkt på denne tiden, elsker jeg å fyre opp i peisen og tenne mange lys.

Hvorfor er du så glad i isbading? Kan du si noe om helsegevinstene av denne aktiviteten?

Isbading, eller «bading» som jeg kaller det, er en pause for meg – det er tid til å koble av. Jeg gjør det ofte i sammenheng med å ta badstue, siden det er vanlig i Skandinavia å ha tilgang til flytende badstuer. Å bytte mellom varmen og det kalde vannet hjelper meg å komme enda lenger inn i en tilstand av ro og det å virkelig fokusere på kroppen min og følelsene jeg opplever.

Etter at jeg begynte med isbading for mange år siden, synes jeg det er mindre vanskelig å komme meg gjennom den mørke tiden som preger skandinaviske vintre. Fordelene bading gir meg er mange, hvor økt energi og bedre humør kanskje er det viktigste. Å være i vannet, så nær naturen, gir meg en form for balanse, og når jeg gjør det med venner får jeg i tillegg et sosialt aspekt til dagene mine. Det sies også å være bra for blodsirkulasjonen og at du til og med forbrenner flere kalorier, eller ifølge nyere forskning det ‘brune fettet’ som kan være vanskelig å bli kvitt. Så for meg er det mange fordeler!

RS576_OSL_Simonsen_B8I0659_W-Article_1140x600.jpg

Hva synes du om nyttårsforsetter?

Selv pleier jeg ikke ha så mange forsetter, men jeg liker ideen om at når et nytt år begynner, vil du også fornye deg selv. Det er flott å ha mål og idealer, som at jeg vil slutte å røyke, bli mer omtenksom eller bli flinkere til å ta vare på meg selv. Hvorfor ikke? Det faktum at mange mennesker raskt mister kontakten med målene sine spiller ingen rolle, etter min mening. Det er tanken, bevisstheten, ønsket om endring eller utvikling som betyr noe. Alt starter med bevissthet.

Hva er den beste måten å starte året på?

Vel, jeg bader ofte 31. desember og sier farvel til året som har gått. De siste årene har jeg egentlig ikke drukket meg full på nyttårsaften, men tidligere var 1. januar kun for bakrus og jeg måtte bruke dagen på å rydde opp i konfetti. I dag tilbringes den første dagen i året mer rolig, med en tur i skogen eller et isbad, og så litt familietid.